Kadootjes

16 juni 2016 - Carrión de los Condes, Spanje

Do. 16-6-16 Fromista-Carrion de los Condes 20 km.
Gisteravond met de Russische naar de pelgrimsmis geweest in de prachtige vroeg romaanse kerk van San Martin. Twintig man uit 15 verschillende landen die de Mis bijwonen in het Spaans. Ik vraag waarom  niet  in Latijns, we kennen meestal een Gloria, Sanctus, enz.  uit onze kinderjaren.  De non vindt het een goed idee. Volgende keer ?!
Vandaag is het 20 of 37 km. Geen keuze. Die 17km meseta heb ik er al eens aangeplakt, dat is me niet goed bevallen.  Het weer is als thuis, snachts 9 overdag 17 graden, wat regen voorspeld. Rustig aan. Kadootje, een alternatieve weg door velden ipv over een trottoir langs de weg. Later langs de rio Ucieza.  Sola. In Villarcazar de Sirga kom ik langs een palomar ( enorme duiventil) waar ik in een nieuwe, warme bar pauzeer. De  beroemde kerk van Santa Maria la Blanca mag ik bezoeken voor 1€. 5Kaarsjes steek ik op, voor iedereen die het moeilijk heeft. In Carrion de los Condes passeer ik een kerkje dat juist gesloten wordt. Ik mag er nog even in. Kadootje. De Mexicaan Frederico geeft er concerten en helpt met de restauratie. Er zijn bijzondere fresco's tevoorschijn gekomen.  Hij wijst me een goed restaurant en hostal.  Alweer  een kadootje. sAvonds is hier de mooiste pelgrimsmis. 4 Zingende nonnen met gitaar, een zelfgemaakte ster als kado voor licht onderweg, een voorhoofd kruisje van de pastoor. En een leuk gesprek over waar al deze 50 pelgrims vandaan komen.
Thee met een Poolse/Canadese als slaapmutsje.