Regen

15 mei 2015 - Lescar, Frankrijk

Hemelvaartsdag 14/5. We vertrekken in een miezerig regentje. Dit is het rondje dat Dominique elke dag loopt met de honden. Door eenzame bossen, met af en toe een typisch huis van de streek, ronde rivierkeien in het metselwerk. Al snel zijn we weer op de chemin/camino. Ik leer heel langzaam te lopen en veel stil te staan. Dominique heeft een heel ander ritme, ik wil me vandaag aanpassen aan haar. In Morlaas wachten we op Robert die haar komt halen in hotel de France, waar ik met wel 20 wandelaars vanavond kan eten. Morlaas heeft een prachtige kathedraal. Gebouwd rond 1200 en pas gerestaureerd. Vooral het timpaan is indrukwekkend. Ik kan alleen de buitenkant bewonderen want zelfs op Hemelvaart dag is hij gesloten. Ik passeer de mooiste kapelletjes, kerken en kathedralen maar ze zijn op slot. Eenmaal heb ik een kaarsje kunnen opsteken voor mijn zieke vriend Marc.
Vrijdag 15/5 onze Xander wordt 9 jaar vandaag. De hele dag regent het, ik ben vertrokken met zelfs een regenbroek aan. Het is koud, in een bushokje zoek ik naar mijn hoofdband, onderin in mijn rugzak. Ook is er een bushokje voor mij appel pauze. Drijfnat ben ik. Maar het voelt niet benauwd door die technische ademende materialen. Als ik aankom in Lescar is alles gesloten, de winkels en de toeristeninfo waar ik de sleutel van de herberg zou kunnen vragen. Daarom ga ik maar door, op zoek naar een hotel. Twee uur loop ik te zoeken, griezelig langs de kant van de snelweg, tussen Mac Donalds en woonwinkels op het industrieterrein. Ik vind alleen slaaphotels, waar je met je creditcard incheckt, maar ik moet toch ook eten vandaag. Dan terug omhoog naar de toeristen info die na 16u weer open is en uiteindelijk ik slaap toch in de pelgrimsherberg. Er zijn nog andere pelgrims. We koken samen. Gezellig.

1. Wannie Jansen-Metz:
    15 mei 2015
    Hai Gerarda. Gaat goed met je hè, geen last van je voet? Hoelang blijf je dit keer onderweg? Lieve groet van mij!